Artister



Staffan Scheja

Staffan Scheja började studera piano som åttaåring och gjorde sin debut sex år senare med Herbert Blomstedt och Sveriges Radios Symfoniorkester samt med Jorma Panula och Stockholms Filharmoniker. Efter studier för Prof. Gunnar Hallhagen vid. Kungl. Musikhögskolan fortsatte han sin utbildning vid Juilliard School of the Performing Arts i New York med Ilona Kabos, Ania Dorfmann samt Guido Agosti.

 

Efter att ha erhållit högsta priset i Busoni-tävlingen 1975 har Scheja konserterat över hela världen med dirigenter som Sir Simon Rattle David Zinman, Esa-Pekka Salonen, Sixten Ehrling, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu.Han har som kammarmusiker gästat festivaler i bl.a.Newport, Verbier, Bergen, Schleswig-Holstein, Helsingfors, Aix-en Provence, Okinawa.Scheja är en ofta anlitad jurymedlem i internationella pianisttävlingar som Queen Elisabeth/Belgien, Sendai/Japan, Clara Haskil/Schweiz samt Neuhaus/Ryssland.Två av hans inspelningar har belönats med Grammis och han erhöll en ”Litteris et Artibus” 1995.

 

Scheja är ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien och verkar nu som professor och prorektor vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.Han är grundare och konstnärlig ledare för Gotland Chamber Music Festival sedan 1986. Han kommer sommaren 2019 att framföra Liszts h-moll-sonat 17 med koreografi av Mats Ek på Opera Garnier i Paris.

Magnus Holmander

Magnus Holmanders passion för nutida musik och experimentella nyfikenhet, både som musiker och artist, har resulterat i nära samarbeten med många svenska kompositörer som t.ex. Rolf Martinsson, Anders Hillborg och Andrea Tarrodi. På senare tid har Magnus själv börjat komponera och blandar gärna sitt klarinettspel med andra konstformer – favoritkombinationen är musik och trolleri.  

I maj 2017 deltog Magnus, tillsammans med accordionisten Irina Seroytuk, i Sveriges största tävling för kammarmusik ”Ung & Lovande”. Med egenskrivna arrangemang lyckades de vinna tävlingen med motivationen ​”Med lysande artisteri och självklar scennärvaro, suveränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld”. ​  

Detta året blev Magnus den första vinnaren någonsin av den nyinstiftade solisttävlingen Blåsmusikpriset. Finalen hölls i Berwaldhallen och vinsten innebär att Magnus under kommande säsong kommer att vara solist med samtliga professionella blåsorkestrar i Sverige.  

För säsong 2019/2020 är Magnus en av sex musiker över hela Europa som har tilldelats ”Rising Star artist” av European Concert Hall Organization (ECHO). Priset innebär en turné bland ett femtontal konserthus i Europa. Under denna säsong kommer Magnus att ge recitals i bl.a. Musikverein i Wien, Het Concertgebouw i Amsterdam, L’auditori i Barcelona, Elbphilharmonie in Hamburg och Cité de la musique i Paris. 

 

Elin Rombo


Elin Rombo har under senaste säsongerna bl.a. sjungit Hanna Glawari i Glada Änkan, Elvirai Don Giovanni, Sophie i Rosenkavaljeren, Fiordiligi i Così fan tutte och Mimi i La Boheme, samtliga vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon har även gästat Teater Wielki i Warszawa i operan Kròl Roger.

Elin Rombo har också sjungit på Opèra Garnier i Paris, Nederlandse Opera i Amsterdam, GöteborgsOperan, Oper Frankfurt, Händelfestivalen i Halle och Salzburger Festspiele.

På konsertscenen uppträder Elin Rombo med de största svenska orkestrarna, samt utländska orkestrar som Chicago Symphony Orchestra (med Riccardo Muti), Wiener Philharmoniker och Orchestre de Paris.

Elin Rombo är utbildad vid Brandon University Queen Elisabeth II i Canada samt vid Operahögskolan i Stockholm, där hon tog examen 2003. Hon debuterade redan under sin studietid på Kungliga Operan som Christa i Janáceks Fallet Makropoulos.

2013 utnämndes Elin till hovsångerska av Sveriges konung och 2016 tilldelades hon den kungliga medaljen Literis et Artibus. Sedan 2017 är Elin ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.


Melissa har tilldelats ett stort antal stipendier sedan tidig ålder, bland andra Alice Babs Talangstipendium 2004, Gottfried Boons Stipendium 2005, Alice Babs Musikstipendium 2008, Sigrid Paskells Stipendium inom Scenkonsterna 2011, EON/DAAD-stipendier 2013 och 2015 samt ett antal stipendier från KMA i Stockholm.

Joel Lyssarides

Joel Lyssarides, som hösten 2018 släppte sitt debutalbum DREAMER, spås av recensenterna att bli ett hett internationellt namn. Den internationella tidskriften Jazzis valde ut skivan som en av månadens 10 bästa europeiska jazzreleaser. Flera tunga media valt ut den som en av Årets bästa plattor.

Under hösten erhöll Joel tre tunga stipendier från STIM, Kungliga Musikaliska Akademiens nationella stipendium och Björn J:son Lindhstipendiet. DREAMER ligger på Spotify och har på en av låtarna 1 422 000 träffar.

Joel har bl.a. samarbetat med Silvana Imam, Anne Sofie von Otter, Dirty Loops, Benny Andersson, Nils Landgren, Kristin Amparo och Blacknuss.

Intresset för jazz väcktes redan när Joel som fyraåring fick lyssna till Charlie Parkers ”Blue Bird”. – Det var något med just den inspelningen som var så otroligt lätt att ta till sig. Gruppens sväng, Parkers och Miles Davis tydlighet och timing. Musiken gjorde mig glad! berättar Joel 22 år senare.

Joel har fått motta Jan Wallander-priset, vilket innebar att han disponerar en ny Steinway-flygel. Han har prisats av STIM för sina kompositioner, nominerats till Jazzkatten-utmärkelsen Årets nykomling av Sveriges radio P2 samt tagit emot det nyinstiftade Bengt-Säve Söderbergh stipendiet.

I höstas spelade Joel in sitt ljusa och melodiska debutalbum tillsammans med Niklas Fernqvist på kontrabas och Rasmus Svensson Blixt på trummor. Musiken är influerad av flamenco och americana men reflekterar samtidigt Joels romantiska klassiska bakgrund, framförallt från den ryska kompositören Skrjabin och den argentinska kompositören Astor Piazzolla. Det är intensiv och minst sagt krävande musik för det klassiska formatet pianotrio.

Avri Levitan

Avri Levitan är grundare och konstnärlig ledare av Musethica, ett internationellt utbildningsprogram som bedriver konsertverksamhet på äldreboenden, flyktingförläggningar, fängelser mm.

Avri mottog 2012 Royal Philharmonican Society Award och räknas idag som en av de stora solisterna med ett brett internationellt arbetssätt. Han framträder regelbundet med de stora orkestrarna i Berlin, Wien, Tokyo, Seoul, Madrid och Warszawa.

En dokumentärfilm av Douglas Goedon, ”Journey by train” som visar Levitan konsertera med Amadeus Chamber Orchestra, har isats på filmfestivaler i Venedig,Toronto och Estoril.

Avri är en eftertraktad gästlärare på de viktigaste musikhögskolorna bl.a. i Tokyo, Shanghai, Riga, Vilnius och Tallinn. Han har flera gånger gästat GCMF.

Under GCMF´s konsertvecka kommer Avri att ge konserter tillsammans med Yamen Saadi genom Musethica-programmet på Gotland.

 

 

Katarina Henryson

Katarina Henryson har sedan mitten på 80-talet sjungit inom en rad olika genrer från klassiskt till jazz och pop. För den svenska publiken är hon kanske mest känd som en av grundarna av a capella-gruppen The Real Group. Tillsammans med dem har hon sjungit in ca 20 album.

Sedan 2016 har Katarina fokuserat på sitt egna musikaliska konstnärskap, där hon utforskar rösten bortom genrer och musikstilar. Det hon kanske gör bäst kan beskrivas som performance-konst och vokal improvisation med gruppen Songs of the Moment.

Tillsammans med cellisten Svante Henryson turnerar hon flitigt i Sverige och Europa.

2017 arbetade hon tillsammans med Marina Abramovic med verket The Cleaner som uppfördes på Moderna Museet i Stockholm. Katarina har också gjort performance-föreställningar tillsammans med Lindsey Peisinger, bland annat på Gotland Chamber Music Festival 2017.

I år är Katarina som numera bor på Gotland åter med på Gotland Chamber Music Festival.

Henning von Schulman

Henning von Schulman, bas, är utbildad på OperaAkademiet i Köpenhamn där han tog examen våren 2013. Han började sin sångarkarriär som gossopran i Visby, det blev många körer, bl.a. manskören Orphei Drängar i Uppsala men prövade sedan sångstudier på heltid vid Vadstena Folkhögskola och fortsatte sedan på Musikhögskolan i Malmö.

Henning är redan nu en efterfrågad solist för konsertverk som Händels Messias, Mozarts, Verdis och Faures Requiem och andra oratorier. Henning var knuten till Det Kongelige Teater i Köpenhamn där han sjöng i fyra år som solist, bland annat Leporello i Don Giovanni, Banco i Macbeth, Sarastro och Sprecher i Trollflöjten, Henrik i Maskarade och titelrollen i Figaros Bröllop.

Sedan studierna avslutats har Henning vunnit priser i och fått utmärkelser för sin sång internationellt. Han vann första pris direkt efter examen sommaren 2013 i Otto Edelmann International Singing Competition i Wien. Sommaren 2014 tilldelades han andra pris i Wilhelm Stenhammar International Singing Competition i Norrköping. 2017 fick han Birgit Nilsson stipendiet.

Här näst blir det Figaro igen denna gång på Göteborgsoperan.

Francine Vis

Redan som barn lärde sig Francine att spela fiol och läsa noter samtidigt som bokstäver. Detta har gett henne ett öra och en musikalitet som känner sig hemma i allt från barock till kvartstonsmusik. Efter hennes studier vid Conservatorium van Amsterdam, där hon avslutade sin Master med högsta betyg 2009, flyttade hon till Danmark och började sina studier vid Operaakademien i Köpenhamn. Där sjöng hon Flora i Verdi’s La Traviata och Mercedes i Bizet’s Carmen på Det Kongelige Teater.

Parallellt med sina studier i Danmark sjöng hon en ledande roll i en modern opera av Richard Ayres regisserat av Pierre Audi vid Holland Festival 2011.  Efter utbildningen har hon hoppat in flera gånger som Cherubino på Det Kongelige Teater. I säsong 2016–2017 kom hon tillbaka till samma operahus som Cherubino och Pernille i Nielsens Maskarade. Sommar 2017 gjorde hon sin Sverige-debut i en ledande roll i en nyskriven opera i Vadstena. Hösten 2018 sjöng hon sin första Carmen med Danish National Opera och blev prisad av pressen för sin vackra franska och eleganta röst.

Bredvid opera, modern musik och oratorium sjunger hon också mycket kammarmusik. Tillsammans med pianisten Christian Westergaard vann hon första priset i Copenhagen Lied-Duo Competition 2015. Till tävlingen International Vocal Competition 2014 i ’s-Hertogenbosch, Nederländerna, vann hon priset för bästa framförande av det nyskrivna verket Quale Coniugium av Willem Jeths och Händel Engagement Award.

Victoria Stjerna

Victoria Stjerna är en ungersk-svensk violinist, uppvuxen i Göteborg där hon tidigt började musicera tillsammans med sin pappa som är pianist. Därmed fann hon kärleken till musiken.

Som 14-åring började hon studera för László Szirányi och snart började hon också tävla i nationella och skandinaviska solisttävlingar, med en hel del framgångar. Victoria är prisvinnare i flera tävlingar, bl.a. riksfinalist i ”Polstjärnepriset” två gånger. Hon har fått motta andra pris och utmärkelsen ”Publikens Pris i Öresund-Solisten. Hon har även fått första pris i Svenskt Mästerskap för Unga Stråkare. Tack vare framgångarna i dessa tävlingar har Victoria också deltagit i en SvT dokumentär där man följde tre unga mycket lovande instrumentalister som satsar allt på den klassiska musiken.

Vid 19 års ålder flyttade Victoria till Stockholm för att studera vid Edsbergs Musikinstitut, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Där studerade hon för Prof. Per Enoksson och Prof. Mats Zetterqvist.

Tillsammans med pianisten Natalia Kremska grundade hon duon Duo ViNa, som valdes ut till riksfinalister våren 2017 för att delta i Sveriges största kammarmusiktävling: ” Ung och Lovande 2017″. Duon har många inbokade konserter från våren 2018 runtom i Sverige.

Victoria har haft äran att framträda som solist med orkestrar som Helsingborgs Symfoniorkester, Blåsarsymfonikerna, Kungliga Musikhögskolans Symfoniorkester, Edsbergs Kammarorkester och Läckö Kammarorkester.

Victoria har genom åren varit inbjuden till att delta i flera Kammarmusikfestivaler i Sverige, Danmark och Ungern. Bland dessa kan nämnas bl.a. Hindsgavl Kammarmusikfestival i Danmark, Kaposvár Kammarmusikfestival i Ungern, Sandvikens Kammarmusikfestival och Gotlands Kammarmusikfestival.

Några förebilder inom musiken som Victoria haft äran att få framträda med är Steven Isserliss, Roby Lakatos, Christian Svarfvar, Mats Lidström och Staffan Scheja.

2017 tilldelades Victoria Guido Vecchi Stipendiet, som inkluderade en recital konsert på Göteborgs Konserthus. Victoria har också tilldelats det prestigefulla Jan Wallanderpriset 2017.

Tack vare dessa utmärkelser fick Victoria äran att under 2017/2018 framträda som solist och/eller kammarmusiker på fyra av Sveriges största konserthus.

Victoria spelar på en Micael Deconet violin, byggd 1750. Generöst utlånad av Handelsbanken. 

Henrik Måwe

”Henrik Måwe brought lyrical grace” – New York Times, ”Dazzling and powerful” – BBC3,   ”Personlig och poetisk…briljant!” – SvD, ”Fullblodspianisten Henrik Måwe imponerar stort”- DN, är några uttalanden som gjorts om Henrik Måwe, hyllad svensk konsertpianist. 

Kännetecken som nyfikenhet och vilja att överskrida barriärer mellan konstformer och genrer har gjort att Henrik Måwe anses som en av de främsta svenska pianisterna, med en karriär som redan tagit honom runt hela Europa samt USA, Sydafrika och Mellanöstern. Albumet ”The 50 Greatest Piano Pieces” från 2011 har blivit ett av de mest spelade pianoalbumen på Spotify. Henriks senaste projekt,”Chopin – en Föreställning”, är en specialskriven pjäs där Henrik framträder både som aktör och pianist, och recensionerna har varit översvallande. Den viktigaste mentorn under utbildningen har varit Prof. Staffan Scheja.

De senaste säsongerna har inneburit  framträdanden i bland annat New York, Washington DC,  London och Barcelona, såväl som framträdanden i  TV och radio. Henrik har under samma period gästat de största svenska orkestrarna som solist, bl.a. Radiosymfonikerna och Göteborgssymfonikerna. I november 2015 kunde Henrik ses i SvT:s konsertgala ”Playing for Life” i samarbete med Radiohjälpen.

Henrik har även regelbundna samarbeten med den svenska eliten bland sångare och instrumentalister, t.ex. Martin Fröst och Anna Larsson m.fl. Henrik är en flitig gäst på kammarmusikfestivaler i Sverige och utomlands. 

Thomas Rudberg

Thomas Rudberg flyttade till Sverige 2001. Efter sina studier på Kungliga Musikhögskolan Stockholm för prof. Staffan Scheja tog han 2016 sin master-examen och solistdiplom på Edsbergs Musikinstitut utanför Stockholm för prof. Mats Widlund.

Både som solist och kammarmusiker har Thomas spelat och turnerat i Sverige samt i Belgien, Schweiz, Estland, Nederländerna, Italien, Tjeckien, Norge, Lettland, Tyskland, USA, Kanada och Österrike. Vid ett flertal tillfällen har han varit solist med orkester, t.ex.  i Brahms 1:a pianokonsert med Kungliga Musikhögskolans symfoniorkester hösten 2011. Thomas har en stor kammarmusikrepertoar och är en flitigt anlitad kammarmusiker. Som ackompanjatör till Jenny Lind-stipendiaten Christina Nilsson åkte han juni 2014 på en USA/Kanada turné.

Han har blivit prisad av Kungliga Musikaliska Akademien ett flertal gånger, och i 2018 års upplaga av solistpriset tog han sig ända till semifinal.

Thomas har samarbetat med musiker såsom Timothy Ridout, Bruno Delepelaire, Guro Kleven Hagen, Antonio Hallongren, Christina Nilsson, Amalie Stalheim, Johan Dalene, Jonathan Spitz m. fl.

Thomas har gjort inspelningar för både SvT och SR.

Sedan augusti 2016 innehar Thomas en tjänst som högskolelektor vid Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo.

Svante Henryson

Svante Henryson växte upp i Umeå, där han började sin musikerbana som el- och kontra-basist inom rock och jazz. Efter studierna, bl.a. vid Musikaliska Akademien i Prag, blev han rekordung solobasist i Oslo Filharmonien.

Därefter följde ett musikaliskt lappkast och han flyttade till USA för att bli elbasist i ett världsberömt hårdrockband.

Under de många långa världsturnéerna lärde han sig ytterligare ett instrument: cello – hans unika spelstil är gränssprängande i både klanger, teknik och inte minst genremässigt.

Med sina tre instrument rör sig Svante obehindrat inom ett osedvanligt stort musikaliskt spektrum, vilket den digra listan på prominenta samarbetspartners inom vitt skilda genrer vittnar om; Yngwie Malmsteen, Elvis Costello, Anne Sofie von Otter m fl.

Svante Henryson är även en prisbelönt tonsättare. På verklistan återfinns orkesterverk, kammarmusik, bland annat den prisbelönta Sonat för Soloviolin, sångcykeln Frånvarons Speglar, körverk, bl.a. det samiskspråkiga oratoriet Vidderna Inom Mig, och solokonserter, bl.a. för moderna instrument såsom elbas och steelpans.

Svante Henryson är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och konstnärlig ledare för Umeå Kammarmusikfestival.

2014 fick han Sveriges Radios Jazzkatten – Årets Musiker, och belönades 2015 med det prestigefyllda Nordiska Rådets Musikpris.

Daniel Lozakovich

Daniel Lozakovich är en ung violinist som med rätta kan kallas ”underbarn”.
Född i Stockholm 2001 och började spela fiol 2007. Två år senare gjorde han sin konsertdebut med Moscow Virtuosi Chamber Orchestra. Därefter har karriären gått spikrakt uppåt och han har redan etablerat sig som en eftersökt violinist på den internationella scenen. Vid 15 års ålder signerade han kontrakt med Deutsche Grammophon om ett långsiktigt samarbete.

Bland höjdpunkter kan nämnas hans debut med Bostons Symphony Orchestra, debut i New York på Mostly Mozart Festival, turnéer i Japan och Asien samt nyligen ett framträdande i Amsterdam på den prestigefyllda Prinsengrachkonsert som TV-sänds i Holland.

2019/20 kommer Daniel att spela med LA Philharmonic under Esa-Pekka Salonen och han kommer också att återvända till Boston Symphony.

Daniel har bland mycket annat vunnit 1:a pris i Vladimir Spivakov Violin Competition och ”Grand Prix” i 2012 års EMCY International Music Competition samt fått Excelentia Prize ”The Young Artist of the Year 2017” vid Festival of Nations.

Maria Winiarski

Maria Winiarski är en internationellt verksam altviolinist baserad i Berlin. Hon framträder aktivt som solist, kammarmusiker och orkestermusiker. Maria växte upp i Stockholm och delvis i Moskva, där hon började spela fiol vid åtta års ålder. Efter att hon avslutat sin kandidatutbildning i violin vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm fortsatte hon med violastudier i Spanien och Tyskland, och tog sedan en masterexamen vid Edsbergs Slott i Stockholm.

Maria har mottagit flera större stipendier från bland annat Frimurarlogen, Kungliga Musikaliska Akademien, Sandrews Stiftelse och Gemzéus Stiftelse. Hon har medverkat i kammarmusikfestivaler i bland annat Spanien, Norge, Frankrike och Israel.

Niklas Fernqvist

Den Stockholmsbaserade basisten Niklas Fernqvist har under de senaste åren kunnat höras tillsammans med en rad av Sveriges mest framstående vokalister, däribland Isabella Lundgren, Lisa Nilsson, Edda Magnason och Vivian Buzcek. Utöver detta medverkar han i en uppsjö olika instrumentala konstellationer och är idag en av de flitigast turnerade och mest anlitade musikerna inom svensk jazz.

Rasmus Svensson-Blixt

Rasmus Svensson-Blixt är en prisbelönt trummis som spänner över många genrer. Med hjärtat i afro-amerikansk musik har hans färdigheter hörts i allt från Stefan Karlsson trio till Zara Larsson.

Anders Kjellberg Nilsson

Violinisten Anders Kjellberg Nilsson kommer ursprungligen från Oslo, men bor numera i Sverige, där han innehar positionen som 1:e konsertmästare vid Kungliga Operan i Stockholm. Han har varit solist med samtliga symfoniorkestrar i Norge och uppträder ofta som kammarmusiker och ensembleledare.

Som ensembleledare har han haft längre samarbeten med Kammerorchester Basel, Wermland Operas orkester och Trondheim Solistene. Från 2008 till 2014 var Anders konstnärlig ledare för festivalen Hardanger Musikkfest, och innan han påbörjade sitt engagemang vid Kungliga Operan, var han konsertmästare i norska Kringkastingsorkesteret. 

Anders är utbildad vid Hochschule für Musik ”Hanns Eisler” i Berlin under Ulf Wallin, samt för samma lärare vid Edsbergs Musikinstitut i Stockholm. Han har också solistdiplom från Norges Musikhøgskole där han studerade för Detlef Hahn. 

På CD-skiva kan man bl.a. höra honom i musik av Ravel och Debussy med pianisten Sveinung Bjelland, och som ledare av Trondheim Solistene på deras Grammy-award nominerade album «Divertimenti».

Anders spelar på en fiol byggd av Michelangelo Bergonzi från år 1744 utlånad av stiftelsen Dextra Musica.

Kristina Winiarski

Kristina Winiarski (f. 1994) har redan hunnit framträda på många prestigefulla scener med stora orkestrar runtom i världen. Hennes professionella solistdebut skedde vid 16 års ålder då hon spelade Tchaikovskys Rokokovariationer med National Symphony Orchestra på Kennedy Center of Performing Arts i Washington DC, USA. Efter det har hon framträtt med bl.a. Maryland Philharmonic, Stuttgart Kammerorchester, St Petersburg State Symphony, Zagrebs Filharmoni, och våren 2019 debuterade hon med Malmö Symfoniorkester.

Utöver sin kandidatexamen från KMH/Edsberg i Stockholm och diplomstudier på Malmö Musikhögskola med prof. Torleif Thedeen, har hon även studerat två år i Kroatien med prof. Valter Despalj och ett år i Paris på den prestigefulla utbildningen ”Classe d’excellence de Violoncelle” med Gautier Capucon. Andra viktiga mentorer genom åren har varit Ulrika Edström, Jens Peter Maintz och Frans Helmerson.

Kristina har mottagit stipendier ur Jan Andersson i Anderslövs stiftelse och Kungliga Musikaliska akademien. Hon var 2018 års vinnare av Verbier-festivalens “Firmenich-prize” och är 2019 års mottagare av Anders Walls Giresta-stipendium.

Hon har en stor passion för kammarmusik, och deltar återkommande i festivaler både i Sverige och internationellt. Sommaren 2019 framträder hon förutom på Gotland vid Båstads, Lövstabruks och Sandvikens kammarmusikfestivaler, samt ”Ostinato festival” i Kroatien och ”Variations Classique” i Frankrike. Tillsammans med pianisten Pontus Carron har hon fått pris i “Swedish International Duo Competition” 2017, och i april 2019 vann deras duo även första pris i kammarmusiktävlingen “Ung och Lovande”.

Mats Bergström

Gitarristen Mats Bergström (f. 1961 i Gävle) växte upp i en musikerfamilj i Stockholm. Efter examen från Kungl. Musikhögskolan, ett läsår i London och debutkonsert i Wigmore Hall verkade han under 1980-talet främst som studiomusiker på såväl elektrisk som akustisk gitarr. Två års studier vid Juilliard School i New York i början av 1990-talet följdes av en medveten inriktning på kammarmusik. Idag hörs han ofta som ackompanjatör vid sidan av någon av våra främsta sångare eller som gränsöverskridande solist och ensemblemusiker.

Han har varit återkommande gäst hos Ensemble Modern (Frankfurt) och London Sinfonietta och framträtt med orkestrar som Mahler Chamber Orchestra, Wiener Symphoniker och BBC Symphony Orchestra (HK Gruber: Busking), Kungliga Filharmonikerna i Stockholm (Tan Dun: Guitar Concerto) och Göteborgs Symfoniker (Kurtag: Grabstein für Stephan). Mats Bergströms hyllade version av Steve Reichs Electric Counterpoint har presenterats på konserter i Royal Albert Hall (BBC Proms 2011) och Festival Hall i London, Esplanade Concert Hall i Singapore, Grieghallen i Bergen och Stockholms Konserthus i närvaro av kompositören själv.

I hans diskografi märks bl.a. inspelningen av Bachs Sei Solo ­– de tre sonaterna och tre partitorna för soloviolin i egen gitarrbearbetning – som lovordats i internationell press och som nominerades till en ”Grammis”, Schuberts Die schöne Müllerin tillsammans med Olle Persson samt en serie skivor med Georg Riedel på temat Sånger utan ord.

Juliette Beauchamp

Juliette Beauchamp föddes i Lyon i Frankrike 1998. Hon tog sin första pianolektion när hon var 3 år och började spela violin när hon var 7. För närvarande studerar hon för Prof. Stephan Picard vid Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin. Hon inspireras också av musiker som Eberhard Feltz or Bernhard Forck.

Hon har varit ersättare i orkestrar som European Union Youth Orchestra och the Berliner Philharmoniker. Som passionerad barockmusikälskare har hon fått möjlighet att spela med Akademie für Alte Musik under René Jacobs.

Juliette har framträtt i många Musethica-projekt och inbjöds 2018 att delta i Chamber Music Festival d’Entrecasteaux.

Magnus Lindgren

Magnus Lindgren är en kosmopolitisk jazzartist känd som saxofonist, klarinettist, flöjtist, kompositör och arrangör.

Han har gästat många band både som solist, arrangör, dirigent och kompositör. Bland annat SWR Big Band i Stuttgart, NDR Big Band i Hamburg, WDR Big Band i Cologne och Bohusläns Big Band i Göteborg.

Sedan 2004 har han regelbundet arbetat med projekt med Blue House jazz Orchestra knutet till Stockholms konserthus. Sedan 2018 är han konstnärlig direktör för SWR Big Band i Stuttgart. Magnus har vunnit mängder av musikpriser. Grammis, the Golden Disk, Arne Domnerus-priset, Lars Gullin-priset, Django D`or-priset, Svenska jazzradiolyssnares pris och fått Litteris et Artibus medaljen.

2003 fick Magnus i uppdrag av Nobelstiftelsen att skriva tre stycken att uppföras vid Nobelbanketten och 2016 uppträdde han där igen tillsammans med klarinettisten Martin Fröst.

Han arrangerade musiken åt Berlinersymfonikerna för deras firande av Chamber Music Hall 2014.

Bland kända artister som Magnus jobbat med kan nämnas Herbie Hancock, James Ingram, Bobby McFerrin, Barbara Hendricks, Malena Ernman, Orphei Drängar, John Scofield ……. och många, många fler.

Mats Lidström

Mats Lidström har som internationell cellosolist och kammarmusiker gjort sig känd för stor virtuositet och kunskap. Han är medlem av Musikaliska Akademin sedan 1993 och är för närvarande knuten till universitetet i Oxford genom sin plats som solocellist i Oxford Philharmonics and Soloists.

Mats har som solist spelat in för EMI, DECCA, BIS, Deutsche Grammophon och Hyperion.

Han har varit ledare för cellosektionen i alla de stora svenska orkestrarna liksom i en mängd internationella orkestrar.

Han är också grundare av den årligt återkommande sommarkursen EXPANSION för cellister.

Mats kommer från en familj med mer än hundra år av professionella konstnärer allt från operasolister till instrumentalister, dirigenter och prima ballerinor. Hans förfader Rickard Dybeck skrev den svenska nationalsången.